Каноницька громада
Рівненська область, Вараський район
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

РЕЗУЛЬТАТИ АНКЕТУВАННЯ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЩОДО ЯКОСТІ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Дата: 07.06.2022 15:28
Кількість переглядів: 40

 

Анкетування - Харківська державна академія фізичної культури | ХДАФК | ХГАФК

Інформація про результати анонімного опитування школярів закладів загальної середньої освіти Каноницької ТГ та їх батьків щодо якості надання освітніх послуг з використанням технологій дистанційного навчання

З метою вивчення запитів школярів закладів загальної середньої освіти Каноницької територіальної громади та їх батьків щодо стану дистанційного надання освітніх послуг та можливостей підвищення рівня їхньої якості в умовах карантинних обмежень та воєнного стану у період з 01.06 по 05.06.2022 відділом освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Каноницької сільської ради проводилося анонімне опитування учнів та їх батьків з використанням ІКТ-технологій.

До опитування долучилось 142 школярі, що становить 12% від загальної кількості, та 95 батьків. Така незначна кількість респондентів є причиною або недостатньої їх поінформованості закладами освіти, або відсутністю інтересу до піднятої проблеми.

У розрізі закладів освіти кількість учасників видно на діаграмах1 та 2:

 

Діаграма 1. Кількість респондентів серед школярів

Діаграма 2. Кількість респондентів серед батьків

Найактивнішими були учні Кідрівського ліцею (42,3%) та батьки Новаківської гімназії (30,5%). Пасивність в опитуванні проявили батьки та учні Каноницького ліцею  (трохи більше 11% в обох категоріях).

Щодо вікової категорії респондентів школярів, то найбільше взяли в анкетуванні учні середньої школи (5-9класи) – майже 75%; найбільше опитуваних батьків теж цієї учнівської вікової категорії – 60 %. Це демонструють діаграми 3 та 4:

Діаграма 3. Кількість респондентів-школярів за віковими категоріями

Діаграма 4. Кількість респондентів-батьків  за віковими категоріями учнів

 

Відрадно, що 20 учнів початкової школи (хоча це лише 4% від загальної кількості школярів цієї вікової категорії по громаді), які починають з 2-го класу лише засвоювати навики використання ІКТ, активно долучилися до опитування.

Відповіді обох категорій респондентів яскраво засвідчують прагнення очного навчання:

 

Діаграма 5. Відповіді школярів щодо форми (місця)  навчання

Переважна більшість батьків розуміє необхідність засвоєння програм в повному обсязі з усіх предметів навіть в умовах карантинних обмежень та воєнного стану (майже 77%), лише двоє батьків ігнорують навчання заради здоров’я дитини. Проте кожен п’ятий опитаний з числа батьків стверджує, що його дитина (діти) дистанційно вивчали лише окремі предмети. Керівникам закладів освіти варто дослідити це питання в очолюваних ними закладах освіти і з’ясувати причину цієї проблеми: небажання школярів включатися в усі уроки чи відсутність в окремих педагогів належної організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання.

 

Діаграма 6. Відповіді батьків щодо залучення їх дітей до дистанційного навчання

Серед найпоширеніших та найефективніших інструментів для дистанційного навчання батьки називають сервіс відеотелефонного зв’язку Google Meet та мобільний додаток Viber. Проте в ході опитування не з’ясовувалось, для чого саме використовувався додаток-месенджер: чи лише для задавання учням домашніх завдань чи для зворотнього зв’язку з учнями з метою надання їм консультацій. Тому керівникам ЗЗСО важливо проаналізувати мету використання педагогами мобільного застосунку Viber в організації онлайн-навчання, оскільки використання його як основного і єдиного інструмента в такому навчанні  є неприпустимим.

Діаграма 7. Інструменти онлайн-навчання очима батьків

Оскільки в умовах дистанційного навчання функція контролю за участю школярів в освітньому процесі покладається на батьків, закладам освіти важливо налагодити постійну комунікацію з ними, аби інформувати про успіхи та проблеми в навчанні, надавати консультаційну допомогу, а відтак – налагоджувати якісний освітній процес. З цією метою класними керівниками створюються батьківські вайбер-групи, проводяться онлайн-зустрічі з використанням сервісу Google Meet тощо. Переважна більшість опитаних батьків засвідчують наявність такої комунікації:

Діаграма 8. Налагодження закладом освіти комунікації з батьками

Проте шестеро батьків (6,3%) стверджують, що така комунікація відсутня взагалі, і це  свідчить про неналежний контроль з боку адміністрації закладу  за налагодженням взаємодії та партнерства педагогів і батьків.

Важливим інструментом для ознайомлення батьків з особливостями дистанційного навчання є вебсайт закладу освіти, на якому має бути відповідна інформація про розклад уроків, розклад дзвінків, платформи, застосунки для організації онлайн-навчання, поради для учнів та батьків, психологічна підтримка тощо. Майже 70% опитаних батьків стверджують, що ознайомилися з такими матеріалами на шкільних сайтах, хоча в мовах воєнного стану сайти Кідрівського та Озерського ліцеїв, Новаківської гімназії з технічних причин не функціонують уже більше трьох місяців.

Діаграма 9. Ознайомлення батьків з порадами щодо онлайн-навчання

 

Третину ж опитаних батьків така інформація або не цікавить (23% + 4%), або знайти її на сайті школи вони не змогли (3%).

Якщо опитувальник батьків містив більшість питань організаційного характеру, то учнівська анкета пропонувала  чимало запитань стосовно якості отриманих освітніх послуг.

Приємно, що 70,4% школярів стверджують, що онлайнові уроки для них зрозумілі і доступні, вони здатні засвоїти отриманий на занятті матеріал.

Частина дітей (17,6%) потребує додаткової допомоги вчителя, оскільки часу, відведеного для синхронного навчання, їм, очевидно, недостатньо. Але трапляються випадки, коли організацію навчального заняття окремі педагоги зводять лише до задання домашніх вправ для самостійного опрацювання учнями нової теми; 7 учнів (5%) вказують на такі випадки.

 

Діаграма 10. Доступність дистанційного навчання очима учнів

Думка учнів і думка батьків щодо доступності подання вчителями нового матеріалу практично збігається – 81,1% опитаних батьків переконані, що педагоги достатньо зрозуміло подають дітям навчальний матеріал. Проте  7,4% батьків-респондентів стверджують, що окремі вчителі новий матеріал дають лише для самостійного опрацювання учнями, що аж ніяк не робить таке навчання ефективним. Потребує уваги з боку адміністрації закладу освіти показник 11,6% - стільки опитаних батьків стверджує, що учителями не враховуються індивідуальні можливості дітей.

Діаграма 11. Доступність дистанційного навчання очима батьків

 

Джерела, якими користуються педагоги для створення учнівських завдань, демонструє діаграма 12:

Діаграма 12. Найчастіше використовувані учителем завдання

Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти, який набув чинності з 1 січня 2021 року, обмежує час безперервної роботи з технічними засобами навчання, зокрема комп’ютерами, планшетами, іншими гаджетами. Водночас тривалість навчальних занять, визначена ст. 10 Закону України “Про повну загальну середню освіту", лишається незмінною. Санітарний регламент обмежує час роботи з технічними засобами залежно від віку школярів, а також передбачає, що під час роботи з технічними засобами навчання обов’язковим є проведення вправ з рухової активності та гімнастики для очей. Цей документ також регламентує також щоденну тривалість виконання завдань для самопідготовки у позанавчальний час. 

У ході опитування було встановлено, що окремими педагогами не дотримані вимоги щодо тривалості уроку, а велика частина вчителів – 40,8% - не дотримуються санітарних вимог у процесі роботи з комп’ютерною технікою в частині проведення розвантажувальних фізичних вправ:

Діаграма 13. Проведення педагогами вправ з рухової активності та гімнастики для очей

Проблемою є також великий обсяг домашніх завдань, що призводить до перевантаження школярів: такої думки дотримується майже 40% школярів, хоч частка батьків, яка підтримує це твердження, - лише 5,3%.

Діаграма 14. Осяг домашніх завдань очима школярів

Діаграма 15. Осяг домашніх завдань очима батьків

 

Керівникам закладів освіти необхідно забезпечити суворе дотримання нормативних документів щодо організації освітнього процесу, а відтак – налагодити дієвий контроль за дотримання законодавства в галузі освіти та санітарного регламенту педагогічними працівниками. Важливо також опрацювати з усіма учасниками освітнього процесу санітарні норми щодо тривалості часу для виконання учнями домашніх завдань.

Нам важливою була думка школярів та їх батьків щодо труднощів у дистанційному навчанні, аби відшукати шляхи та можливості їх подолання для забезпечення більш ефективного освітнього процесу. Думки учнів розподілились таким чином: вивчення теорії – 43%; виконання завдань – 40,8%; відсутність спілкування з учнями – 16,2%.

Діаграма 16. Труднощі у навчанні очима школярів

 

Батьки ж найбільшу проблему вбачають у вмінні, точніше – невмінні дітей самоорганізуватися – 29,5%, і це зрозуміло, адже в умовах дистанційного навчання це – головна учнівська навичка, від якої залежить успіх. ЇЇ треба формувати і розвивати разом – і педагогам, і батькам, від порад-пам’яток для учнів та батьків до практичних тренінгових занять.

Діаграма 17. Труднощі у навчанні очима батьків

Щодо ролі батьків в організації  навчальної діяльності школярів з використанням технологій дистанційного навчання відповіді обох категорій учасників освітнього процесу розподілились таким чином: 80% батьків (+7,4%)   та 63,4% (+1,4%) школярів стверджують, що дистанційне навчання дітей відбувається за підтримки чи під контролем батьків; 9,5% батьків та 35,2% школярів підтверджують факт самостійного онлайнового навчання дітей; кілька батьків (3,2%) не знають, як контролювати дистанційний освітній процес. Відмінність у думках дітей та батьків  з цього питання зумовлена, можливо, прагненням перших продемонструвати свою самостійність або бажанням других тримати дітей під постійною власною опікою. Проте важливість ролі батьків у підтримці і допомозі дітей під час їх навчання онлайн є незаперечною.

Діаграма 18. Роль батьків в дистанційному навчанні очима батьків

Діаграма 19. Роль батьків в дистанційному навчанні очима школярів

Цінними і корисними для підвищення якості освітнього дистанційного процесу є «думки вголос» опитуваних. Так, домінуюча кількість опитаних батьків на прохання «Напишіть, що необхідно змінити, щоб навчання ваших дітей стало комфортнішим»  висловилась щодо критичної необхідності відновлення очного навчання; також були думки окремих батьків стосовно таких проблем:

  • важка навчальна програма;
  • покращення стосунків «учитель – учень»;
  • відсутність належної комунікації педагогів з батьками;
  • потреба в гаджетах для дітей;
  • тривалість уроку в режимі онлайн;
  • контроль адміністрації за проведенням онлайн-уроків учителями.

Школярі висловили наступні пропозиції:

  • щоб завдання були цікаві, різнопланові  і на уроці було весело;
  • ставитися до всіх дітей однаково, не висміювати дітей, особливо на загал, не кричати;
  • менше домашніх завдань, а краще – і без них;
  • відновити очне навчання;
  • надсилати матеріали уроку (презентації, додатковий теоретичний матеріал) учням у групи для можливості їх повторного самостійного опрацювання.

А загалом переважна більшість і школярів, і батьків розуміє важливість освітнього процесу та місце в ньому вчительської праці; усвідомлюють  труднощі, пов’язані з організацією дистанційного навчання; висловлюють вдячність за терпіння і професійність як усім педагогам школи, так і окремим учителям; з нетерпінням чекають відновлення очного навчання,  бо гостро потребують живого спілкування; зичать усім миру та якнайшвидшої української перемоги.

 

Рекомендації керівникам закладів загальної середньої освіти щодо покращення організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання

  1. Провести внутрішкільні моніторингові дослідження якості освітнього процесу, організованого з використанням технологій дистанційного навчання; його результати обговорити на засіданні педагогічної ради до початку 2022-2023н.р.
  2. Забезпечити організацію належної комунікації та партнерства педагогів і батьків з метою покращення ефективності навчання в режимі онлайн.
  3. Забезпечити засвоєння учнями навчальних програм з усіх навчальних предметів, не допускати вибіркового проведення учителями онлайн-уроків.
  4. Проаналізувати ефективність використання педагогами різних онлайнових інструментів для організації освітнього процесу.
  5. Забезпечити функціонування на вебсайті школи розділу «Дистанційне навчання», наповнивши його необхідною інформацією для педагогів, батьків та учнів.
  6. Забезпечити суворе дотримання ст. 10 Закону України “Про повну загальну середню освіту" щодо тривалості навчальних занять.
  7. Опрацювати у педагогічних колективах вимоги санітарного регламенту до дистанційного уроку; забезпечити їх суворе  дотримання.
  8. Опрацювати з усіма учасниками освітнього процесу санітарні норми щодо тривалості часу для виконання учнями домашніх завдань.
  9. Організувати надання практичної допомоги школярам та їх батькам з питання формування та розвитку навичок самоорганізації дітей.
  10.  З метою забезпечення функціонування трикутника партнерства «вчителі – діти – батьки» запланувати на 2022-2023н.р. відповідні заходи з усіма учасниками освітнього процесу.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь